Statut Fundacji/Estatuto da Fundação

Statut Fundacji/Estatuto da Fundação STATUT FUNDACJI POD NAZWĄ TERRA BRASILIS Fundacja Kultury Brazylijskiej Z DNIA 15 MARCA 2011 R. Rozdział I Postanowienia ogólne § 1 1. Fundacja pod nazwą “Terra Brasilis” Fundacja Kultury Brazylijskiej w Warszawie, zwana w dalszej części Statutu Fundacją, ustanowiona została przez: ● Magdalenę Walczuk, PESEL 81050602466 ● Marię Wróblewską, PESEL 86102902123 zwanych dalej Fundatorami, aktem notarialnym …........................., sporządzonym w dniu 15 marca 2011 roku, przed notariuszem Krystyną Kędrą z Kancelarii Notarialnej w Warszawie, przy ul. Walecznych 36 lok. 1A. 2. Fundacja działa na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 kwietnia 1984 r. – o fundacjach (tekst jednolity Dz. U. Nr 120, poz. 1268), oraz w niniejszym Statucie. § 2 Fundacja posiada osobowość prawną. § 3 1. Siedzibą Fundacji jest Brwinów. 2. Czas trwania Fundacji jest nieokreślony. § 4 Fundacja działa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej oraz poza jej granicami. § 5 Ministrem właściwym do nadzoru ze względu na cele Fundacji jest Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. § 6 1. Fundacja może posługiwać się również nazwą skróconą Fundacja „Terra Brasilis”. 2. Fundacja używa pieczęci według wzoru zatwierdzonego przez Zarząd. 3. Fundacja może używać wyróżniającego ją znaku graficznego według wzoru zatwierdzonego przez Zarząd. 4. Fundacja może nadawać godności honorowe oraz ustanawiać ordery, odznaki, medale i inne odznaczenia oraz przyznawać je z innymi tytułami, nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym, osobom prawnym i jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, zasłużonym dla idei lub celów obranych przez Fundację. 5. Dla osiągnięcia swoich celów Fundacja może wspierać działalność innych osób prawnych i osób fizycznych, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji. § 7 Cele działania Fundacji: 1) zdobywanie i upowszechnianie wiedzy na temat Brazylii w Polsce, ze szczególnym naciskiem na kulturę; 2) upowszechnianie wiedzy na temat Polski w Brazylii, ze szczególnym naciskiem na kulturę; 3) integracja społeczności brazylijskiej w Polsce; 4) wzajemne poznawanie się przez społeczeństwo polskie i społeczeństwo brazylijskie i nawiązywanie między nimi trwałych więzi; 5) nawiązywanie współpracy polsko-brazylijskiej, w szczególności na polu kultury, edukacji, ochrony praw człowieka; 6) nawiązywanie kontaktów i współpracy ze środowiskami i organizacjami polonijnymi w Brazylii; 7) promocja idei wielokulturowości oraz upowszechniających ją inicjatyw kulturotwórczych i edukacyjnych w Polsce i za granicą ; 8) wspieranie artystów i szeroko pojętej działalności artystycznej w Polsce i za granicą; 9) nawiązywanie i rozwijanie kontaktów oraz współpracy z krajowymi i zagranicznymi organizacjami o zbliżonym profilu działalności; 10) upowszechnianie i ochrona wartości demokratycznych, wolności obywatelskich i praw człowieka. § 8 Fundacja realizuje swoje cele w szczególności poprzez: 1) organizowanie spotkań, imprez kulturalnych, prelekcji, seminariów, wystaw, koncertów, projekcji filmów i slajdów, warsztatów, konkursów oraz wszelkich innych form służących realizacji celów statutowych Fundacji; 2) organizowanie wyjazdów krajowych i zagranicznych służących realizacji celów statutowych Fundacji; 3) organizacja wizyt w Polsce przedstawicieli świata nauki, kultury, działaczy społecznych, członków organizacji pozarządowych, itp., oraz osób z nimi związanych, z Brazylii i innych krajów; 4) prowadzenie działalności wydawniczej, poligraficznej i reprodukcyjnej dotyczącej książek, albumów, broszur, czasopism, folderów, informatorów itp. w wersjach drukowanych oraz elektronicznych, a także prowadzenie dystrybucji tych wydawnictw; 5) prowadzenie strony internetowej oraz bloga internetowego służących upowszechnianiu wiedzy na temat Brazylii oraz promocji wydarzeń związanych z kulturą brazylijską; 6) nawiązywanie kontaktów i współpracy z osobami, instytucjami naukowymi, kulturalnymi, organizacjami pozarządowymi z Polski i zagranicy, w szczególności tymi zajmującymi się problematyką brazylijską, polonijną i problematyką praw człowieka. 7) wspieranie programów wymiany studentów i kadry naukowej między Polską a Brazylią; 8) składanie wniosków i projektów w różnego rodzaju instytucjach, organizacjach, itp. mających na celu pozyskanie środków na realizację celów statutowych Fundacji; 9) gromadzenie książek, albumów, filmów, nagrań, wyrobów rzemiosła, itp. związanych z kulturą brazylijską i udostępnianie zbiorów instytucjom i organizacjom o zbliżonym profilu działalności oraz osobom prywatnym; 10) propagowanie za pośrednictwem mediów działalności i celów Fundacji; 11) promocję i organizację akcji mających na celu uzyskanie dochodów na rzecz Fundacji; 12) organizowanie wolontariatu. § 9 1. Dla osiągnięcia swoich celów Fundacja może współdziałać z innymi instytucjami, organizacjami i osobami. Współdziałanie to może mieć charakter wsparcia organizacyjnego, częściowego lub całkowitego finansowania przedsięwzięcia albo pomocy w uzyskaniu niezbędnych funduszy z innych źródeł. Rozdział II Majątek i dochody Fundacji. § 10 1. Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski, na który składają się środki finansowe określone w akcie notarialnym ustanawiającym Fundację, a także nieruchomości i ruchomości oraz inne prawa majątkowe i środki finansowe nabyte przez Fundację. 2. Na realizację celów Fundacji Fundatorzy przeznaczają kwotę 500 PLN, stanowiącą fundusz założycielski. § 11 1. Majątek Fundacji przeznaczony jest przede wszystkim na realizację statutowych celów Fundacji; służy także pokryciu kosztów jej utrzymania. 2. Fundacja odpowiada za zobowiązania całym swoim majątkiem. 3. Dochody Fundacji w szczególności pochodzą z: świadczeń Fundatorów; darowizn, spadków, zapisów otrzymywanych zarówno z kraju, jak i z zagranicy; subwencji osób prawnych oraz innych przysporzeń majątkowych dokonanych na rzecz Fundacji przez krajowe i zagraniczne osoby prawne; dochodów ze zbiórek, imprez publicznych, aukcji oraz akcji charytatywnych; depozytów i odsetek bankowych; dochodów z majątku ruchomego, nieruchomego oraz innych praw majątkowych. subwencji, dotacji lub innych przysporzeń udzielanych na rzecz Fundacji przez organizacje rządowe i pozarządowe krajowe i międzynarodowe, struktury Unii Europejskiej, lub jej przedstawicielstw w Polsce. § 12 W przypadki powołania Fundacji do dziedziczenia Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza, i tylko wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku przewyższa długi spadkowe. Rozdział III Organy Fundacji § 13 Organami Fundacji są: 1. Rada Fundacji, zwana dalej „Radą” 2. Zarząd Fundacji, zwany dalej „Zarządem”. § 14 1. Rada Fundacji składa się z nie mniej niż 3 osób i nie więcej niż 5 osób. 2. Pierwszą Radę Fundacji powołują Fundatorzy. 3. Uzupełnień i zmian w składzie Rady w trakcie kadencji dokonuje ona sama. 4. Kadencja w Radzie Fundacji jest łączną kadencją wszystkich członków i trwa trzy lata. 5. Rada Fundacji wybiera ze swego grona Przewodniczącego, Zastępcę i Sekretarza. 6. Członkostwo w Radzie Fundacji ustaje w przypadku wygaśnięcia mandatu, rezygnacji z członkostwa złożonego na piśmie, odwołania przed upływem kadencji, śmierci lub skazania przez sąd prawomocnym wyrokiem w postępowaniu karnym. 7. Trzy miesiące przed upływem kadencji dotychczasowa Rada Fundacji wybiera nowy skład Rady, który rozpoczyna urzędowanie z dniem wygaśnięcia kadencji poprzedniej Rady Fundacji. 8. Członkami Rady Fundacji mogą być wyłącznie osoby nieskazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwa z winy umyślnej. 9. Członkowie Rady Fundacji mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w Radzie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż określone w art. 8 pkt 8 ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi. 10. Rada Fundacji pracuje na posiedzeniach, które odbywają się nie rzadziej niż raz w roku. 11. Rada Fundacji może powoływać komisje. 12. W posiedzeniach Rady uczestniczy przedstawiciel Zarządu Fundacji. 13. Uchwały Rady Fundacji zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności, co najmniej połowy składu Rady, z tym, że wymagana jest obecność Przewodniczącego lub Zastępcy. 14. Uchwały w sprawie zmian w Statucie, zmian w składzie Rady Fundacji, zmian w regulaminach Rady Fundacji zapadają większością 2/3 oddanych głosów. Zmiana statutowych celów Fundacji, sposobu ich realizacji i zakresu prowadzonej działalności gospodarczej wymaga uchwały Rady Fundacji podjętej większością ¾ oddanych głosów. 15. Rada Fundacji działa na podstawie Regulaminu organizacyjnego uchwalonego przez Radę Fundacji. § 15 Do kompetencji Rady Fundacji należy w szczególności: 1. ustalanie Regulaminu działania Rady; - 2. sprawowanie nadzoru nad działalnością Fundacji; 3. planowanie efektywnych działań; 4. zapewnianie dopływu odpowiednich środków finansowych; 5. określenie i nadzorowanie programów i działań Fundacji; 6. opiniowanie rocznego sprawozdania Zarządu Fundacji; 7. uchwalanie zmian Statutu, w tym w zakresie celów statutowych, sposobu ich realizacji i zakresu prowadzonej przez Fundację działalności gospodarczej, w sytuacji określonej w § 23 niniejszego Statutu; 8. uchwalanie zmian w składzie Rady Fundacji i powoływanie Rady Fundacji kolejnych, oprócz pierwszej, kadencji; 9. określanie, w ramach upoważnienia statutowego zasad wynagradzania i zwrotu kosztów dla członków Rady Fundacji; 10. podejmowanie decyzji o przyznaniu wynagrodzenia członkom Zarządu Fundacji, ustalanie jego wysokości i zawieranie umów z członkami Zarządu w powyższym zakresie. Radę Fundacji przy zawieraniu umów z członkami Zarządu Fundacji reprezentuje członek Rady Fundacji wyznaczony uchwałą Rady Fundacji; 11. decyzja o połączeniu Fundacji z inną fundacją; 12. decyzja o likwidacji Fundacji oraz powołanie likwidatora Fundacji; 13. wskazanie fundacji lub instytucji na rzecz, której zostanie przekazany majątek pozostały po likwidacji Fundacji, zgodnie z § 25 niniejszego Statutu; 14. powoływanie jednego członka Zarządu Fundacji, a w przypadku rezygnacji choćby jednego z Fundatorów z udziału w Zarządzie, powoływanie wszystkich członków Zarządu Fundacji. § 16 1. Zarząd składa się z 2 do 3 osób. W skład Zarządu wchodzą Fundatorzy, pełniący funkcję Prezesa i Wiceprezesa oraz 1 członek Zarządu powoływany przez Radę Fundacji. 2. Pierwszy Zarząd Fundacji powołują Fundatorzy. Rada Fundacji może powołać i odwołać jednego członka Zarządu Fundacji, z wyłączeniem Prezesa Zarządu i Wiceprezesa. 3. Liczbę aktualnie działających członków Zarządu określa Rada Fundacji w uchwale o ich powołaniu. 4. Mandat członka Zarządu wygasa na skutek rezygnacji z członkostwa złożonego na piśmie, śmierci lub skazania prawomocnym wyrokiem. 5. Członkowie Zarządu powoływani są przez Radę Fundacji na czas nieokreślony. 6. Pracami Zarządu kieruje Prezes Zarządu, lub w jego zastępstwie Wiceprezes. 7. Do Zarządu Fundacji nie mogą być powoływani członkowie Rady Fundacji. W przypadku takiego powołania mandat w Radzie Fundacji wygasa. 8. Zarząd pełni swoją funkcję honorowo lub odpłatnie. Zasady wynagradzania pierwszego Zarządu określają Fundatorzy, kolejnych Rada Fundacji. 9. Szczegółowe zasady funkcjonowania Zarządu Fundacji określa regulamin organizacyjny uchwalony przez Zarząd Fundacji. § 17 Do kompetencji Zarządu należy w szczególności: 1. kierowanie działalnością Fundacji oraz reprezentowanie jej na zewnątrz we wszystkich czynnościach przez nią podejmowanych; 2. opracowywanie wieloletnich i rocznych planów działalności Fundacji; 3. sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji; 4. przyjmowanie subwencji, darowizn, spadków i zapisów; 5. opracowywanie struktur organizacyjnych Fundacji; 6. powoływanie i odwoływanie kierowników jednostek organizacyjnych fundacji; 7. ustalanie planów zatrudnienia i płac oraz określanie zasad wynagradzania pracowników etatowych Fundacji i zwrotu poniesionych wydatków przez wolontariuszy; 8. kierowanie pracami związanymi z realizacją celów statutowych Fundacji 9. sporządzanie sprawozdania z działalności Fundacji; 10. decyzja o przystąpieniu Fundacji do zrzeszeń i innych organizacji; 11. ustanawianie nagród, wyróżnień, odznaczeń i innych form uhonorowania osób zasłużonych dla idei i celów Fundacji, sprawowanie nadzoru nad działalnością wszystkich jednostek, komórek organizacyjnych i osób zatrudnionych w Fundacji; § 18 1. Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes Zarządu. 2. Posiedzeniom Zarządu przewodniczy Prezes Zarządu. 3. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz na cztery miesiące. § 19 1. Zarząd podejmuje decyzje w formie uchwał. Dla ważności uchwały Zarządu wymagane jest podjęcie jej zwykłą większością głosów. W przypadku równiej liczny głosów decydujący jest głos Prezesa Zarządu. 2. Do podjęcia ważnej uchwały przez Zarząd wymagana jest obecność przynajmniej połowy Członków Zarządu, w tym Prezesa Zarządu. 3. Z posiedzeń Zarządu sporządzany jest protokół. § 20 1. Do składania oświadczeń i reprezentowania Fundacji na zewnątrz upoważniony jest: – w przypadku Zarządu dwuosobowego – Prezes Zarządu lub Wiceprezes Zarządu działający samodzielnie. - w przypadku Zarządu trzyosobowego – Prezes Zarządu lub Wiceprezes Zarządu działający samodzielnie lub członek Zarządu powołany przez Radę Fundacji działający łącznie z Prezesem lub Wiceprezesem. 2. Zarząd może ustanawiać pełnomocników działających w imieniu Fundacji określając zakres ich umocowania. § 21 Rozdział IV Połączenie Fundacji § 22 1. Fundacja może połączyć się z inną fundacją o zbieżnych celach na warunkach określonych umową obu Fundacji. 2. Połączenie nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby zostać zmieniony cel Fundacji. Rozdział V Zmiana Statutu § 23 1. Statut może być zmieniony. Zmiana Statutu może dotyczyć istotnych zmian celów Fundacji. 2. Decyzję w przedmiocie zmiany Statutu Fundacji podejmują Fundatorzy po zasięgnięciu opinii Rady Fundacji, a w przypadku śmierci Fundatorów kompetencja zmiany Statutu przechodzi na Radę Fundacji, która podejmuje w powyższym zakresie uchwały według zasad opisanych w Statucie Fundacji. Rozdział VI Likwidacja Fundacji § 24 1. Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów lub po wyczerpaniu środków finansowych i majątku lub na podstawie uchwały Fundatorów. 2. Likwidację Fundacji przeprowadza likwidator powołany przez Fundatorów bądź przez Radę Fundacji. 3. Likwidatorowi przysługują uprawnienia i ciążą na nim obowiązki Zarządu. 4. Środki majątkowe pozostałe po likwidacji Fundacji mogą być przekazane na rzecz działających w Rzeczypospolitej Polskiej fundacji o zbliżonych celach. Rozdział VII Rezygnacja Fundatora § 25 1. W przypadku rezygnacji Fundatora z pełnienia tej funkcji, dokonanej w formie aktu notarialnego, jego prawa i obowiązki związane z Fundacją przechodzą na wskazany przez niego podmiot. 2. Jeżeli osoba wskazana przez rezygnującego Fundatora założyciela jest również Fundatorem założycielem, od tej chwili w głosowaniu będzie dysponować głosami przysługującymi wcześniej obu podmiotom. Rozdział VIII Postanowienia końcowe § 26 Statut wchodzi w życie z dniem zarejestrowania Fundacji przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie. Fundatorzy: __________________________ __________________________ Warszawa, dnia 15 marca 2011 r.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz